معرفی خاندان سالور
سارا افشار
نیازی به توضیح نیست .

 


 

 

 

 

 

 شاهزاده عبدالصمد میرزا عزالدوله پسر محمد شاه قاجار

 

 

 

 

شاهزاده عبدالصمد میرزا عزالدوله که در سال ١٢۶٠ (از  اقل بیگه خانم ترکمن سالور ) متولد شد و در سال ١٣٠٨ شمسی(١٣۴٨قمری)در ٨٨ سالگی در گذشت

 

 

 

به موجب فرمان مورخ رجب 1279 منصب سرتیپ سومی و نشان و حمایل مخصوص این درجه به او داده شد. پس از یک سال از حکومت همدان عزل شد، اما در سال 1282 مجددا حاکم همدان شد. او در سال های بعد نیز بارها به حکومت همدان منصوب گردید، اما هر بار پس از مدتی از آن مقام عزل شد.

 

 

 

 

 

در ربیع الاول سال 1290 در سفر اول ناصر الدین شاه به اروپا جز همراهان او بود. در سال 1299 در حالی که حکومت همدان را در دست داشت، برای رفتن به مسکو و شرکت در مراسم تاج گذاری الکساندر سوم تزار روس به آن کشور اعزام شد.

 

 

 

 

 

در سال 1302 به مدت دو سال وزیر عدلیه شد. در سال 1308 برای پنجمین بار از حکومت همدان عزل شد و تا قتل ناصرالدین شاه در سال 1313 ه. ق.، کاری به او رجوع نگردید و ایام را به شکار و مطالعه گذراند.

 

 

 

 

 

در دوران مظفرالدین شاه ابتدا حکومت قزوین به او داده شد، اما پس از مدتی و قبل از یک سال از آن مقام عزل شد. آنگاه به حکومت ولایت خمسه منصوب گشت که پس از دو سال از آن مسئولیت نیز عزل گردید. در دوران محمد علی شاه و در دوره استبداد صغیر، عضو " مجلس شورای کبرای مملکتی " بود.

 

 

 

 

 

او در اواخر عمر این مجلس در آن حضور نمی یافت و پس از مدتی رسما از آن کناره گرفت که این امر مورد قبول محمدعلی شاه قرار نگرفت.

 

 

از او یازده فرزند بر جای ماند

 

 

 

 

-حسینعلی میرزا عمادالسطنه سالور (١٢٨۵-١٣۵١شمسی)

 

 

 

 

-قهرمان میرزا سالور (١٢٨٧-١٣٢۴ شمسی)

 

 

 

 

-فریدون میرزا افخم الدوله (؟-؟)

 

 

 

 

-انوشیروان میرزا (؟-؟)

 

 

 

 

-شاهزاده خانم حاجیه آغا(١٢٧٩-؟) که با علی اصغر خان حسابی نصرت الملک ازدواج کرد

 

 

 

 

-شاهزاده نفیسه خانم(؟-؟)  که با محمد حسن میرزا امیر زاده ازدواج کرد

 

 

 

 

-شاهزاده  خانم عباسه حاجیه والیه (؟-؟)    که با ابوالحسن خان اردلان ازدواج کرد

 

 

 

 

-شاهزاده  خانم آذر خانم (؟-؟)    که با میرزا احمد خان بدر نصیر الدوله ازدواج کرد

 

 

 

 

شاهزاده  خانم مهوش نواب علیه (؟-؟)    که با میرزا علیمحمد خان امیر شاهی رفعت السلطان ازدواج کرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-         شاهزاده خانم عزیزه افخم الملک که با میرزا یوسف خان خواجه نوری ازدواج کرد.

 

 

 

 

 

 

سالور، قهرمان میرزا عین‏السلطنه  (۱۲۸۷-۱۳۲۴ شمسی )

 

 

 

 

قهرمان میرزا عین السلطنه دوّمین فرزند ذکور عبدالصمد میرزا عزالدوله    (فرزند محمد شاه قاجار و برادر ناصرالدینشاه) و نیای خاندان سالور است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   مسعود سالور،

 

 

ف رزند قهرمان میرزا عین‏السلطنه و یکى از نواده‏هاى عبدالمصد میرزا عزالدوله، در 1295 متولد شد. پس از انجام تحصیلات ابتدائى و متوسط وارد دانشکده‏ى ادبیات تهران شد و لیسانس در ادبیات فارسى گرفت و به استخدام در وزارت دارائى درآمد. تدریجا مراحل ترقى را در آن وزارت دارائى درآمد. تدریجا مراحل ترقى را در آن وزارتخانه پیمود و مشاغل مهمى را احراز کرد. از اهم مشاغل وى مدیرکل بازنشستگى، مدیرکل کارگزینى، مدیر کل مالیاتهاى مستقیم، مدیر کل وصول تهران، مدیر عامل چاپخانه‏ى دولتى، مستشار دیوان محاسبات و بازرش دولت در ذوب‏آهن بود. صاحب ترجمه در میان مدیران وزارت دارائى به حسن شهرت مشهور بود. مسعود سالور در طول عمر خود به خواندن علاقه‏ى شدیدى نشان مى‏داد و در اثر مطالعات زیاد در زمینه‏هاى تاریخى و علم انساب داراى اطلاعات ذى‏قیمتى مى‏باشد. از کارهاى علمى او تنظیم خاطرات پدرش عین‏السلطنه قهرمان میرزا مى‏باشد که در ده جلد انتشار یافته و حاوى نکات بسیارى از دوران قاجاریه و رضاخان پهلوى است. (٢) این کتاب در بین اهالی کوریجان علاقمند بسیار دارد چون بخشهایی از از آن به کوریجان اشاراتی دارد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عباس سالور،

 

 

 

 

فرزند قهرمان میرزا عین‏السلطنه و نوه‏ى عبدالصمد میرزا عزالدوله فرزند محمدشاه قاجار است. سالور در 1294 در تهران تولد یافت و پس از انجام تحصیلات ابتدائى و متوسطه وارد دانشکده‏ى ادبیات تهران شد و درجه‏ى لیسانس در زبان خارجه و ادبیات فارسى گرفت. چند سال بعد درجه‏ى فوق‏لیسانس از دانشکده‏ى حقوق و علوم سیاسى در علوم ادارى دریافت نمود. متعاقبا چند دوره کوتاه مدت مدیریت را در آمریکا گذرانید. سالور خدمات خود را از وزارت کشاورزى از سمت منشى شروع کرد و در سمت معاون وزارتخانه به پایان رسانید. به این ترتیب که مدتى رئیس کارپردازى و کارگزینى بود، بعد مقام مدیرکلى یافت، چندى در آن سمت باقى ماند تا اینکه پس از تصویب قانون اصلاحات ارضى براى اجراى آن سازمانى به نام سازمان اصلاحات ارضى به وجود آمد. سالور با سمت معاون وزارت کشاورزى در راس آن سازمان قرار گرفت و نسبت به تشکیل سازمان و پیاده کردن قانون جدیت تامى به خرج داد و برخلاف نظر بعضى که معتقد بودند قانون قابل اجرا نیست، او با صبر و حوصله و دقت خاص، به اجراى آن قانون پرداخت و آن را سر و سامان بخشید. بعد از آنکه کار اصلاحات ارضى بر محور اصلى خود استوار گردید، سالور به استاندارى کرمانشاه مامور شد. دو سالى در آنجا بود، اصلاحاتى انجام داد، سپس به استاندارى خوزستان برگزیده شد و مدت هشت سال در آن استان پهناور مامور خدمتگزارى مردم بود. سالور پس از استاندارى خوزستان، کار حساسى قبول نکرد فقط در دانشکده علوم ادارى و مدیریت بازرگانى و دانشکده‏ى علوم سیاسى، اجتماعى به تدریس اشتغال داشت. مدتى هم در شرکت گاز از مدیران بود

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





دو شنبه 12 ارديبهشت 1390برچسب:, :: 15:8 :: نويسنده : سارا

درباره وبلاگ

در عمق آرزوی من است که در وجودت خانه ای داشته باشم ، حتی به مساحت یک یاد !
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سارا افشار و آدرس sara-afshar.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 70
بازدید دیروز : 8
بازدید هفته : 78
بازدید ماه : 70
بازدید کل : 9750
تعداد مطالب : 82
تعداد نظرات : 90
تعداد آنلاین : 1